Když jsme jako kluci hrávali fotbal, při rozlosování hráčů do týmu zůstal na konci vždy nejslabší hráč (přesně jako v tuctové americké pohádce). Pokud jsme hráli pouze pro zábavu, žádný problém. Ale když byla ve hře nějaká sázka, vždycky jsem byl radši, když šel k soupeři, který hrál v 7 a nás bylo 5. A přesto jsme vyhrávali.
Hlavní důvod byl ten, že jste se na něj spoléhali. Viděli jste volného hráče, tak jste mu přihráli. V jeho případě se to ale rovnalo ztrátě míče nebo nahrávce soupeři do šance. Když tam nebyl, nikoho nenapadlo přihrát mu. Prostě tam nebyl, tak to neměl kdo kazit.
To, že jsme se vyvarovali zásadních chyb, nám vyvážilo rozdíl 2 hráčů.
Další vedlejší efekt byl skryt v síle „underdog“. Bylo nás méně, neměli jsme se na koho spoléhat, a tak všichni mnohem více bojovali, běhali a chtěli vyhrát. Každý se obětoval za každého, protože tam nebyl nikdo, na koho se to dalo svalit.
Podobný princip funguje i v závodech štafet. Nevyhrává ta štafeta, která má nejlepšího běžce. Ale ta, která má lepší ty pomalejší běžce než konkurenční tým. Protože skill a endurance (vytrvalost) se dosahuje logaritmicky. Na začátku roste rychle a potom se pomalu přibližuje k dokonalosti, ale nikdy jí nedosáhne.
Na jejím vrcholu (tam, kde jsou nejlepší běžci) jsou rozdíly v sekundách nebo minutách (záleží, na jaké vzdálenosti závodíte). U horších výkonů mohou být rozdíly mezi běžci až desítky minut.
Čili je úplně jedno, jestli máte v týmu 4 brutální běžce, když ten pátý běhá velmi špatně. Konkurenčnímu týmu stačí, aby byl vyrovnaný a neměl takového failistu jako vy, který dokáže udělat ztrátu desítek minut.
Podobně je to i v byznysu. Můžete mít velmi dobrý produkt nebo téměř celý váš tým je jeden z těch nejlepších. Stačí ale, aby ten nejslabší člen byl výrazně horší a budete proti ostatním firmám, které mají průměrnější, ale vyrovnanější týmy, prohrávat.
To je také výhoda malých startupů a společností vůči velkým korporacím. Ty mají velmi mnoho slabých hráčů, na které se spoléhají. A tak nahrávají soupeřům, kteří jsou mnohem menší, ale šikovnější.
V hodně firmách se hledají áčkoví hráči. Ale to, co je dělí od vítězství, jsou nejslabší články řetězu.
Nedělejte takovou chybu i vy.