Dostali jsme se do prestižního žebříčku Deloitte Fast50 jako nejrychleji rostoucí firma z České a Slovenské republiky a 8. ve střední Evropě. S růstem více než 1000% za 5 let. Při této příležitosti jsem si dovolil sepsat, co všechno se nám při tom „podařilo“, ale málokdo o tom ví.
Úplně na začátku bych však chtěl ještě jednou poděkovat všem zaměstnancům, partnerům, klientům a fanouškům. Celý Websupport je naše společné dílo a každý se alespoň troškou zasloužil o to, kde je.
Přemýšlel jsem, jaké největší ponaučení si z toho vzít a podělit se o něj s vámi. Co napsat, aby to nebyly jen „samozřejmé motivační bullshity“ typu: dělejte, co vás baví, makejte tvrdě, musíte mít štěstí atd.. I když jsou pravdivé, jsou příliš obecné.
Dost lidí si myslí, že aby se vám něco povedlo, musíte udělat mnoho správných rozhodnutí a kopec práce. Ano, ale je tam i druhá strana mince. Musíte udělat také mnoho chyb.
1. Už ani nevím, který to byl rok. S hostingem jsme prakticky začínali, ale měli jsme už pár stovek klientů. Kompletně nám tehdy odešly všechny disky i se zálohami. Moc jsme toho tehdy nenaspali, ale pracovali jsme na obnově dat, což se nám po pár dnech podařilo (jeden hosting v Čechách podobnou situaci už nerozchodil).
Ponaučení: Záloh není nikdy dost.
2. V roce 2007 – to jsme byli stále jenon dva, přesto jsme již měli cca 3 %. sk domén – policie nám neoprávněně zabavila všechny servery na 2 dny kvůli hacku NBÚ SR. Znovu jsme nespali několik nocí, ale lidé se za nás postavili, zorganizovali demonstraci a zůstali při nás. Přesto, že jim 2 dny nic nefungovalo.
Ponaučení: Věrní klienti jsou nade vše a pouze díky nim tu můžeme být. Díky!
3. V roce 2009 jsme začali s naším prvním startupem geePlay.com, který jsme cca 1 rok vyvíjeli a tlačili do něj, pro nás tehdy, obrovské peníze. Myšlenka nebyla až tak špatná. Mohli jste například hrát Counter-Strike za peníze. Když jste někoho zastřelili, dostali jste od něj dolar a zase opačně. Projekt jsme nedokázali úspěšně nastartovat a dlouho jsme ho nechtěli zrušit. Mnoho probdělých nocí muselo přejít, než jsme si uvědomili, že je to FAIL a je potřeba ho típnout.
Ponaučení: Utopené náklady, Lean startup, product development, marketing, investice, startupy, lidé… neskutečná studnice zkušeností.
4. V roce 2011-12 jsme měli krizi firemní identity a kultury. Takový velký růst přináší i své další odvrácené stránky. Je třeba škálovat firmu, procesy, lidi, hardware, helpdesk, znalosti, zkušenosti. Celý tento „přetlak“ způsobuje mnoho nedokonalostí a problémů, se kterými se těžko vyrovnává. Upřímně, my se snažíte o přesný opak = o co největší kvalitu.
Ponaučení: Rychlý růst umí být dost drsná jízda a můžete se přitom zranit tak, že spát už nebudete vůbec.
5. Abych to shrnul. Kromě tohoto jsme udělali miliony dalších chyb jako: některé špatné rozhodnutí při náboru zaměstnanců a jejich vyhazování, zavádění neefektivních opatření a procesů, projekt Cream, jiné šlápnutí vedle, výpadky… Umím si představit, že každý z vás by nám dokázal vypsat desítky dalších.
Ponaučení: Milion chyb – milion probdělých nocí – milion lekcí – milion zlepšení.
Pokud se vám tedy těžko usíná, protože jste udělali mnoho chyb, jste na nejlepší cestě k úspěchu!
Protože jste „ZOCELENI ŽÁREM BITEV“
Michal Truban