Přečtěte si obsáhlý a velmi hodnotný guest blog od Michala Hardyna, který je zakladatel společnosti 5DM.cz a dlouhodobě se věnuje affiliate marketingu.
Affiliate marketing je forma spolupráce jejíž pilířem je rozdělování provizí a odměn za uskutečněné prodeje nebo přiznané obchodní příležitosti. Při této spolupráci affiliate partner (affilák) propaguje web obchodníka (inzerenta/klienta).
Za tuto činnost získává předem domluvenou provizi. Affiliate partner směřuje uživatele na affiliate web, kteří jakmile dokončí některou předem domluvenou provizní akci (nákup, objednávka), vznikne tzv. konverze a nárok na provizi. Provizní podmínky jsou přesně definované v popisu každé affiliate kampaně.
Většinou konverzí je nastavena za prodej produktů a služeb, ale není nutné se omezovat pouze na prodej. Pro obchodníky může být stejně hodnotný už kontakt na zákazníka v podobě emailu nebo telefonního čísla. Získají tak možnost zobchodovat zákazníka později, například prostřednictvím svého callcentra – tj. obchodní příležitost. Této stále rozšířenější affiliate metodě se říká CPA neboli platba za akci (cost per action).
Jak se stát affiliate partnerem a vydělávat přes internet?
Začít a úspěšně působit v affiliate oboru může opravdu každý bez rozdílu věku. Stačí k tomu počítač a připojení k internetu. Práce v affiliate marketingu poskytuje řadu výhod. Jednou z nejoblíbenějších výhod je osobní svoboda, při které můžete pracovat odkudkoliv na světě.
V začátcích je důležité mít zájem o internetový marketing a možnosti získávání internetové návštěvnosti. Samotnou přípravou webu nebo marketingové kampaně práce nekončí, naopak. Je potřeba se affiliate dlouhodobě věnovat a pracovat na zlepšování výsledků.
Prvním krokem na začátku je výběr vhodné affiliate kampaně. Za tímto účelem je vhodné vyhledat některou z affiliate sítí, které nabízejí desítky až stovky affiliate kampaní. V ČR je jako jedna z nejlepších affiliate sítí hodnocena síť AffiliateClub, která se stala absolutním vítězem posledních Affiliate Awards se ziskem 7 z 10 možných vítězství.
Dalším krokem je obvykle koupě domény, vyřízení webhostingu a vytvoření webové stránky určené pro propagaci affiliate kampaně. Oblíbenou možností v začátcích je příprava webu pomocí redakčního systému WordPress, který je velmi jednoduchý na obsluhu a funguje velmi podobně jako textový editor MS Word. První zkušenosti jsou velmi důležité a není vhodné je moc odkládat. Podle zkušenosti tisíců affiliate partnerů v ČR je vhodné volit speciálně v počátku rychlá a snadná řešení. Nebudovat rozsáhlý web, ale připravit minisite, na které brzy budou vidět výsledky. To je přístup, který umožní rozvíjet zkušenosti a zároveň je velmi motivační, protože v relativně krátké době vidíte výsledky práce.
Až poté, co se affiliate partner prakticky seznámí se základy fungování affiliate oboru, doporučujeme se řádně zamyslet nad nějakým dlouhodobějším směřováním – tzn. na který obor se specializovat a dlouhodobě zaměřit. Osvědčená cesta k úspěchu vede přes specializaci na určitý obor. Mezi populární obory affiliate marketingu patří zdraví, pojištění, hry, webhosting, infopodnikání nebo eshopy.
Jakými způsoby můžete na affiliate vydělat?
Na první pohled se může zdát, že cílem affiliate partnera je přivést na web co nejvíce návštěvníků. To je pouze první krok k úspěchu. Pro výdělky přes affiliate je důležité soustředit na způsoby, jak návštěvníky zaujmout a proměnit je v potenciální zákazníky. Tím výrazně vzroste šance ke konverzi, ať už ve formě prodeje nebo CPA. Je důležité získávat při affiliate propagaci cílenou návštěvnost.
Pojďme se podívat do praxe na jednoduchý příklad. Pokud připravím affiliate web propagující pánské oblečení, přirozeně budeme cílit na muže. Ovšem i to může být moc široký pojem. Jestliže prodáváme módu pro mladé muže, je pro vás i čtyřicátník pouze návštěvníkem a nejspíše se zákazníkem nestane a provizi nezískáte. Naopak, pokud máte blog, který se věnuje např. podnikání na internetu, tvorbě webů nebo užitečným návodů pro programátory a grafiky, můžete na webu propagovat webhostingové služby. Uživatelé tak určitě ocení možnost dostat se na web ověřeného poskytovatele a koupit si doménu i s hostingem. A vy budete moci z takové transakce získat provizi. Často se dá domluvit i na slevovém kupónu přímo pro takový váš web. Zkuste kontaktovat WebSupport a určitě se domluvíte.
Jakými způsoby přivést na affiliate web návštěvnost?
- SEO – návštěvnost z vyhledávačů
- Linkbuilding – návštěvnost z odkazů, které vedou na váš web z jiných webů
- Sociální sítě – návštěvnost z Facebooků, Twitteru, YouTube a řada dalších
- E-mail marketing – budování emailové databáze a její vytěžování
- PPC reklama – placená návštěvnost z vyhledávačů s platbou za proklik
6 typů funkčních affiliate webů
Stále mluvíme o affiliate webech. Pokud jste dosud affiliate marketing neznali, možná si říkáte, jak takový affiliate web může vypadat? Připravili jsme pro vás 6 konkrétních tipů na funkční affiliate weby úspěšně generující peníze svým majitelům.
- Magazín / obsahový web – klíčový je především kvalitní originální tématický obsah. Vydělávat můžete pomocí textových odkazů v článcích či přes bannery. Příklad: www.trvalefit.cz
- Osobní blog – velmi dobrý začátek. Píšete o věcech, které vás baví a o kterých něco víte. Výborná možnost, jak si osahat, co a jak v affiliate marketingu funguje. Důležité je přes články oslovovat publikum, které je relevantní k dostupným affiliate kampaním. Příklad: www.mariorozensky.cz
- Kupónový web – web s nabídkou slev dostupných převážně v e-shopech. Zákazník se zájmem o slevu musí nejdříve kliknout na affiliate odkaz, který jej přesměruje na prodejní stránku – až poté získá kupón se slevou. Příklad: www.kuponka.cz
- Cashback portál – vrací z nákupu část peněz zpět zákazníkům, kteří nakoupili přes affiliate odkaz. Jednoduchá ukázka – affiliate kampaň nabízí provizi 10 % → zákazník nakoupí → získá z nákupu 5 % zpět → cashback portál si ponechá 5 % jako svou provizi. Příklad: www.plnapenezenka.cz
- Web s recenzemi – úspěšný a oblíbený produkt, kde se objevují recenze na různé produkty a služby. Článek musí být kvalitní – popis, pozitiva, negativa, využití, obrázky či případně videa. Příklad: www.cestujlevne.com
- Mikrostránka – pomocí mikrostránek je možné se zaměřit na velmi úzká témata či přímo produkty, které nejsou ve vyhledávačích vysoce konkurenční. Typická mikrostránka obsahuje zajímavý titulek, popis (množství originálního obsahu), obrázky či videa, využití, komentáře spokojených zákazníků a samozřejmě nějakou výzvu k prokliku nebo konverzi. Příklad: www.rychladieta.cz
Desítky nových affiliate kampaní každý měsíc
Obchodníci postupně objevují výhody affiliate marketingu. V loňském roce každý měsíc na českém internetu startovalo několik desítek nových affiliate kampaní v různých oborech. Přitom ještě před 5 lety byla nabídka affiliate kampaní v ČR velmi slabá. Většina firem buď affiliate marketing neznala nebo si nedovedla představit jeho výhody. V tuto chvíli affiliate marketingu využívají firmy různé velikosti, včetně těch nejsilnějších internetových hráčů, mezi které patří DameJidlo.cz, Rohlik.cz, Bonami.cz, Mall.cz nebo Invia.cz.
Mezi nejoblíbenější affiliate obory patří cestování, zdraví/krása, finance nebo oblast online her. V těchto populárních odvětvích naleznete větší množství kampaní, což může být důležitým rozhodovacím faktorem – je možné testovat výkonnost různých kampaní a zároveň máte alternativu, pokud dojde ke změně obchodních podmínek využívané affiliate kampaně.
Samostatnou kategorií jsou business-to-business (B2B) affiliate kampaně, mezi které patří Websupport – provizi získáte pokaždé, když si někdo přes váš odkaz objedná některou z nabízených služeb. Více informací o provizích získáte na stránkách affiliate programu WebSupportu.
Vzdělávejte se
Pro úspěch v affiliate podnikání je podobně jako kdekoliv jinde důležité tvrdě pracovat a mít nadšení pro práci. Klíčové je také rozšiřovat si své znalosti. Zároveň je vhodné se komplexně vzdělávat – v oblasti marketingu, copywrittingu, webové analytiky, konverzním poměru, uživatelském testování a dalších oborech. Je důležité mít alespoň základní obecný přehled v těchto oblastech.
Vhodné je získávat informace od odborníků na danou oblast. Osvědčeným způsobem je také čerpání know-how na blozích zkušenějších affiliate partnerů nebo přímo affiliate sítí. Začínají se objevovat také aktivity, které se specializovaně zabývají vzděláváním v affiliate oboru. Jednou z nich je Affiliate Academy od AffiliateClub.cz. Publikované eBooky, návody a odborné články ukazují cestu, jak začít a rozvíjet affiliate podnikání. To pomůže pochopit obor a učinit první konkrétní krůčky i úplným začátečníkům.