Rubriky
Pro uživatele Tipy a triky

Jak si založit vlastní blog (návod pro začátečníky)

Založení blogu se může zdát jako hodně komplikovaná záležitost. Obzvlášť těm, kteří jsou řekněme méně technicky zdatní. Vzpomínám si, když jsem vytvářel svůj úplně první blog. Vůbec jsem netušil, co je k tomu třeba a jak to celé poslat do onlinu. Pak trvalo několik dní, než můj debutový web spatřil světlo (online) světa.

Od té doby uplynulo pár let a já už mám za sebou vícero blogů (např. fitnessrevolution.sk, fitnessrevolution.cz a fitadvisor.org), které mi i celkem vydělávají. Nechci se ale vůbec vychloubat – zmiňuji to, abych vám dokázal, že vím, jaké je nevědět, kudy kam. A že to i tak jde hravě zvládnout. Potřebujete akorát spolehlivého průvodce, který vás tím procesem šikovně provede. A tím pro vás může být právě náš návod.

3 kroky k založení blogu

K vytvoření blogu potřebujete v podstatě jen následující:

  • CMSko,
  • doménu a webhosting,
  • pěknou blogovou šablonu.

Pochopitelně existují ještě nějaké nuance, ale pokud chcete, aby váš blog visel co nejdřív, absolutní nezbytnosti k cestě do online prostoru jsou právě ty výše zmíněné. V následujících řádcích si projdeme, jak si založit blog přímo u Websupportu.

Co je CMS a jak funguje

CMS je zkratka pro content management system, což znamená systém pro správu obsahu. Kdysi by vám ten obsah na web musel nahodit programátor. Aby se takový proces zjednodušil, zrodil se CMS. Princip fungování je velmi jednoduchý – přihlásíte se do administrace, ve které nahodíte obsah, obrázky videa atp. A po uložení se všechno zobrazí na vašem blogu.

CMS na míru vám může naprogramovat programátor, což by vás vyšlo na desítky tisíc korun. Naštěstí ale existuje nespočet cenově dostupných či dokonce bezplatných CMS, které můžete na založení blogu využít.

Jak si vybrat nejlepší CMS

Kdybyste si chtěli založit blog bez znalosti programování třeba před 20 lety, byl by to celkem problém. Dnes už existuje tolik CMS, že si můžete klidně vybírat, takže taková tvorba blogu je jednodušší než kdy dřív. Níže najdete několik tipů na chytrou volbu.

WordPress.org

Jde o volně dostupné CMS jako stvořené k vytváření blogů. Je to nejpoužívanější CMS pohánějící přes 40 % světového internetu, pravidelně aktualizované a inovované dobrovolníky. A když máte nějaké související otázky, milerádi vám poradí ve facebookové skupině WordPress Česko. Mimoto se snadno instaluje na server vašeho hostingu.

U Websupportu je to otázka pár kliknutí. Stačí se přihlásit do administrace hostingu a kliknout na Nainstalovat. Pak už za vás všechno automaticky provede systém.

WordPress.com

Jde také o WordPress, ale toto je samostatná webová služba s hostingem a doménou, která je postavená na platformě WordPressu. Nevýhodou však je, že oproti vlastnímu WordPressu na vlastním hostingu vás vyjde dráž. Navíc nemáte plně pod kontrolou, co chcete mít na blogu, resp. pro dodatečné funkcionality si vždy musíte koupit větší a větší balíček. 

V případě vlastního WordPressu si kupříkladu můžete doplnit nové funkcionality přes pluginy. V případě WordPress.com si takové pluginy můžete instalovat až po zakoupení tarifu Business, který stojí 25 € měsíčně.

Blogger.com
Tady jde o volně dostupnou službu od Googlu. Pokud máte Gmail, přes tuto službu si na něm snadno zvládnete vytvořit blog. Nevýhodou ale je, že poskytuje jen omezené funkcionality. Takže chcete-li něco na míru svým potřebám a systém to nenabízí, máte smůlu.

Pokud ale jen občas potřebujete cosi publikovat, nevadí vám, že vás takřka nikdo nenajde na Googlu a budete mít blog jen pro sebe jako volnočasovou aktivitu, tak fajn.

Co si tedy vybrat?

Já osobně doporučuji CMS WordPress.org na vlastní doméně a hostingu. Je to jednoznačně nejlepší řešení. Nejste ničím omezení, WordPress je zdarma a všechno máte plně pod kontrolou. Platíte jen za hosting a doménu a nové funkcionality si jednoduše doplníte přes pluginy – v databázi na WordPress.org je jich k mání několik desítek tisíc úplně zdarma. 

Co je doména

Když do prohlížeče zadáte název nějaké webstránky (např. google.cz), ve skutečnosti zadáváte právě název domény, pomocí které danou webstránku dokážete najít. Jde tedy o jakousi internetovou adresu, díky níž vás čtenáři mohou vyhledat.

Doména sestává z koncovky (.cz, .com…) a samotného názvu. Takže třeba v případě google.cz je .cz koncovka a google název domény. Doménových koncovek existuje neskutečné množství, od generických (.com, .org, .eu) přes národní (.cz, .sk, .hu) až po nové kopcovky (.blog, .beer atp.).

Důležité vědět: Doména se zpravidla registruje na rok, případně na víc let. Jestli si však název s koncovku už někdo zaregistroval, nedá se svítit. A pokud se později neuvolní, případně vám ji majitel neprodá, registrovat si ji zkrátka nemůžete.

Koncovku byste měli vybírat podle toho, v jaké zemi chcete působit. Cílíte-li tedy na Českou republiky, je to jednoznačně koncovka .cz. Míříte do světa? Pak vašemu blogu bude slušet spíš nějaká generická koncovka, ideálně .com.

Při výběru názvu se vždy snažte vymyslet něco „brandovatelného“. To znamená takový název, ze kterého případně zvládnete vytvořit i název značky nebo blogu. Určitě se vyhněte klíčovým slovům a velmi specifickým výrazům, které by vás do budoucna limitovaly. To se ve velkém dělalo zhruba před 15 lety, dnes už je to spíš brzda.

Chcete-li blogovat třeba o mobilních aplikacích, mobilniapky.cz je dobrá volba. Kdybyste ale později chtěli blog rozšiřovat na další oblasti, název by vás logicky limitoval.

Příklad z praxe – největší e-shop světa Amazon začínal s prodejem knih. Dnes tam seženete skoro všechno. Kdyby si ale tehdy zakladatel Jeff Bezos vymyslel třeba název amazonbooks.com, rozhodně by měl obří problém s rozšiřováním sortimentu.

Jak si zaregistrovat doménu

Proces registrace býval dost komplikovaný, dokonce k tomu bylo zapotřebí i vyplnění všelijakých formulářů. Dnes je to ale úplná brnkačka, v podstatě něco jako obyčejný nákup na e-shopu.

Ověříte si dostupnost domény a je-li je volná, vložíte ji do košíku. Zadáte své údaje a registrátor domény vám automaticky vytvoří doménový profil, na který bude doména registrovaná v centrálním registru CZ.NIC.

Krok 1 – ověřte dostupnost

Jděte na stránku s ověřením dostupnosti domény a do políčka zadejte vybraný název.

Krok 2 – vložte doménu do košíku

Je-li vaše doména volná, vložte ji do košíku.

Krok 3 – dokončete objednávku

Po přidání do košíku je už proces stejný jako při jakémkoliv jiném nákupu na e-shopu.

Poznámka: Některé domény mohou mít při registraci specifická pravidla a požadavky. Například při registraci turecké domény musíte prokázat obchodní vztah s danou zemí. V případě.cz domény ale nemusíte řešit zhola nic – nákup je snadný a rychlý, bez ověřování a jiného papírování. 

Co je to webhosting

Webhosting je virtuální prostor, na němž je vaše CMSko a obsah blogu. Když zadáte do prohlížeče nějakou doménu, vlastně se napojíte na server, kde jsou uložené soubory a obsah dané webstránky.

Jak si zařídit webhosting

Bez obav, nemusíte si kupovat celý server a mít ho u sebe doma. Server, resp. prostor na něm, si můžete pronajmout klidně i za pár desítek korun měsíčně. Nákup je opět stejně jednoduchý proces jako v případě domény.

Stačí si vybrat vhodný balíček a je vymalováno. Otázkou tedy je, jaký hostingový balíček si zvolit. Chcete-li WordPress, doporučuji The Hosting pro WordPress. Tato služba vám na webhosting automaticky nainstaluje aktuální verzi WordPressu. Takže pokud si nejste jistí, jak ho nainstalovat, je to pro vás jasná volba.

Proč nedoporučujeme běžné hostingy zdarma: Hosting je dostupný i bezplatně, ale většinou má staré neaktuální systémy, malý prostor pro pouhých několik stránek či článků a musíte na něj umístit reklamu. Což je přesně to, co vás při rozbíhání blogu bude brzdit.

Co je to šablona

CMS funguje na základě šablony, přičemž ani WordPress není žádnou výjimkou. Je to vlastně přednastavený vzhled vaší stránky. Vy si v CMSku nahodíte obsah a ten se automaticky zobrazí v předvolené šabloně.

Výhodou WordPressu je to, že můžete vybírat z obrovského množství šablon zdarma, případně z těch profesionálně nakódovaných, které vás vyjdou třeba na pár stovek. A nejen to – existují i tzv. buildery, díky nimž si svůj blog můžete vyskládat přesně tak, jak si přejete. 

Přímo přes administraci WordPressu máte přístup k databázi obsahující přes 8 000 volně dostupných šablon, které zvládnete nainstalovat na pár kliknutí.

Toužíte-li po profi šabloně, doporučuji navštívit stránku Themeforest, kde najdete profesionální šablony i pluginy za skvělé ceny. Já osobně jich mám odtamtud už několik a nákupu jsme nikdy nelitoval.

Výhodou šablon z Themeforest je, že k nim máte v balíčku často také jindy placené pluginy a buildery. Součástí některých šablon bývá například WPBakery page builder, který je též obvykle placený. Hromada šablon je kompatibilní i s jedním z nejpoužívanějších builderů s názvem Elementor. Je dostupný v bezplatné i placené verzi. 

Jak si vybrat šablonu – Zdarma vs. placené

Vychází-li vám rozpočet tak tak, můžete klidně začít s volně dostupnou šablonou. Jestli ale chcete blogovat na vysoké úrovni, rozhodně doporučuji vrazit nějakou tu stovku i do placené šablony.

Níže najdete rychlé srovnání, které vám může usnadnit rozhodování. 

Šablona zdarmaPlacená šablona
– neplatíte nic, jednoduše si vyberete na wordpress.org– zaplatíte od 250 do 2 500 Kč+
– stejná šablona může být na nespočtu jiných webů (neodlišíte se)– zaručí jedinečnost vašeho blogu
– často má jen velmi omezené funkcionality– k dispozici širší výběr funkcionalit
– podpora zde není dostupná– podpora a návody jsou v ceně
– kvalita kódu nemusí být stoprocentní– vždy kvalitní nakódování
– aktualizace se odvíjí od faktu, zda se tvůrce rozhodne nějakou provést

Cíl blogu

Co je váš cíl? Taková otázka se sice může zdát jako triviální, ale ve skutečnosti je dost stěžejní. Poněvadž chcete-li blogovat třeba o módě, musí to být na první pohled cítit také z designu vašeho blogu. A podobné je to u blogů o jídle a tak dále a tak dále. 

Mimoto, chcete své blogování nějak zpeněžovat a vydělávat na něm? Třeba pomocí reklamy nebo affiliate marketingu? Pak musíte být schopni s danou šablonou web vyskládat tak, aby tento účel plnil.

Funkcionality šablony

S cílem a designem šablony souvisí i funkcionalita. Jestli s blogováním teprve začínáte, možná to pro vás bude poněkud složitější. Zatím asi nemáte představu, jaké funkcionality vůbec budete potřebovat, jen zkrátka chcete publikovat svůj obsah. A kdybych začal s pro vás zatím neznámými termíny jako snižování bounce rate atp., nejspíš mi vůbec nebudete rozumět.

Takové komplikovanější záležitosti přijdou později. Nejdřív si zkuste představit, jak by měl finální blog vypadat. Jaké články chcete publikovat, co by měly obsahovat – jaké elementy, tabulky, grafy či galerii obrázků…

Potom si jen zpětně sepiště seznam těchto věcí a při vybírání hledejte takovou šablonu, která jich má co nejvíc. Ne každá bude splňovat všechny vaše požadavky, ale nic se neděje. Ty chybějící můžete doplnit pomocí pluginů. 

Podpora

Ačkoliv je samotný WordPress celkem intuitivní, každá šablona má odlišné funkcionality a nastavení. Proto je dobré mít po ruce nějakou e-mailovou podporu, ideálně též online dokumentaci k celé šabloně s návody, jak co nastavit. Ne všechny šablony však něco takového nabízejí, přičemž obzvlášť ty neplacené žádnou podporu neposkytují. 

Recenze a odpovědi na otázky

Recenze či odpovědi tvůrců na otázky zákazníků jsou při výběru šablony velmi užitečné. Pokud někdo položil otázku a nedostal odpověď ani po měsíci, pravděpodobně byste se podpory nedočkali ani vy. Tudíž víte, že takovou šablonu radši nebrat.

Tak například v případě placených šablon z Themeforest si u každé z nich můžete pohodlně prohlédnout hodnocení i rychlost odpovídání na otázky.

U neplacených šablon, třeba na wordpress.org, můžete vidět recenze a poslední aktualizaci šablony – tím si ověříte, že nestahujete zastaralou verzi. 

Co dělat po založení blogu

SSL certifikát – zabezpečení přes https protokol

SSL certifikát slouží k zabezpečení šifrovaného spojení mezi serverem a prohlížečem. Je to standard, který by dnes měl mít úplně každý web. Jestli s blogováním začínáte, bohatě vám postačí certifikát Let’s Encrypt, který je zdarma. Můžete si ho opatřit přes Websupport – na pár kliknutí v administraci webhostingu. Podívejte se na tento a tento návod, kde najdete přesné instrukce.

Prohlédněte si verzi PHP

PHP je programovací jazyk, na němž funguje WordPress. Každoročně vycházejí nové verze, avšak ty starší mají potenciální bezpečnostní riziko. Proto je dobré mít nastavenou alespoň poslední aktuální verzi, ideálně co nejnovější. Verzi si snadno prohlédnete a nastavíte ve své administraci blogu. Kde přesně ji hledat, zjistíte v tomto návodu

Naučte se pracovat s WordPressem

Práce s WordPressem je velmi jednoduchá a intuitivní. Pokud byste ale chtěli detailní přehled s ukázkami, mrkněte na nejrozsáhlejší český návod. Pro pokročilejší správu WordPressu vám poslouží tento návod

Rychlost stránky

Rychlost načítání vašeho blogu je pro čtenáře velmi důležitý parametr. Ani vám by se jistojistě nechtělo čekat třeba 10 vteřin, než se obsah načte, to dá rozum. Takže i váš blog musí běžet s větrem o závod. Jak zrychlit jeho načítání je ale na celý samostatný článek, takže doporučuji pročíst tento rozsáhlý návod, případně tento

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *