Chcete blogovat, ale netušíte, kde začít? V hlavě máte skvělé nápady, užitečné tipy a rady, avšak brzdí vás složité technikálie? Nic není ztraceno. V tomto článku se dozvíte, jak si založit blog, i když s tím zatím nemáte žádné zkušenosti.
Postupně si projdeme:
- Jak si vytvořit blog – co vše budete potřebovat, pokud chcete začít blogovat;
- Kde si založit blog – kde blogovat a jaká blogová platforma nebo CMS budou pro vás nejvhodnější;
- Jak začít blogovat – o čem a jak psát články, aby si jich lidé se zájmem přečetli na jeden zátah.
Co vše potřebujete, pokud si chcete založit blog
Rozhodli jste se, že poskytnete svůj domov zvířecímu mazlíčkovi? Jak se bude jmenovat? Kde bude bydlet? Bude mu stačit pokoj nebo mu dopřejete volno na zahradě? Vyberete si ho v útulku nebo si ho radši koupíte?
S novým blogem je to velmi podobné. Předpokládejme, že už víte, na jaké téma se chcete v blogování zaměřit. Co bude následovat? Nejprve je třeba vymyslet název – doménu, poté vybrat vhodný hosting (místo, kde bude váš blog sídlit). Zvažte, kolik peněz chcete do blogování investovat. Podle toho budete hledat bezplatné možnosti nebo placené alternativy pro svůj nový blog.
Založení blogu je na rozdíl od pořízení domácího mazlíčka mnohem jednodušší. Zvláště pokud po nějaké době zjistíte, že blogování není pro vás to pravé.
Doména
Doména je jedinečná adresa na internetu. Odkazuje na web (websupport.cz) nebo webovou službu (e-mail: info@websupport.cz).
Název domény
Chcete-li se trefit do černého, je třeba dodržovat několik jednoduchých pravidel. Sáhněte po doméně, která je:
- krátká – čím kratší, tím lepší, maximálně dvě slova;
- výstižná – zaměření vašeho blogu je čtenáři okamžitě jasné;
- srozumitelná – minimalizujte prostor pro chyby při psaní názvu, vyhněte se slovům, která se píší jinak, než se čtou.
V článku Jak si vybrat správnou doménu najdete další užitečné tipy pro správný název domény. Stejně tak se dozvíte, co do názvu blogu raději nedávat.
Typy domén
Každá doména má svou koncovku – to, co se v názvu domény nachází za tečkou. Podle toho rozlišujeme domény na:
- národní – označují stát, v kterém je doména registrovaná (.cz, .sk, .pl),
- generické – nejsou vázané na stát (.com, .org, .info, .company) a také nabízejí možnost větší kreativy (.store, .tech, .space, .site).
Registráce domény
Nejdříve si ověřte, zda doména (název blogu), kterou jste vymysleli, je volná a nikdo ji ještě nepoužívá. Potom si doménu registrujte. Je to jak nakupování v e-shopu.
Nejdříve si ověřte dostupnost domény
Potom si volnou doménu kupte/registrujte.
Pokud se nakonec rozhodnete pro název blogu, ve kterém by se čtenáři mohli splést, zaregistrujte si doménu s překlepy (např. kulblog.cz), která bude přesměrována na hlavní doménu (např. coolblog.cz). Lidé vás snáze najdou a také se vyhnete riziku, že vás někdo okopíruje, pokud by se časem nějací intrikáni chtěli svézt na vlně úspěchu vašeho blogu.
Domény se obvykle registrují na rok. Poté je třeba je opět obnovit.
Webhosting
Webhosting je virtuální prostor na serveru u poskytovatele webhostingu. Zahrnuje hosting webových stránek a e-mailové služby. Je to místo, kde je uložen obsah vašich webových stránek, který se zobrazí po zadání vaší domény do prohlížeče.
Jaký hosting si vyberete, záleží na tom, jak chcete web vytvořit.
Krabicové řešení webu
Jedná se o webové stránky, které pro vás již někdo vytvořil. Stačí přidat text, obrázky a blog je spuštěn. Většinou je hosting součástí takto předpřipravených webových stránek, jako je tomu například v případě Vlastní webstránky.
Vlastní řešení webu
Nemáte rádi omezení a chcete si vytvořit blog přesně podle svých představ? K dispozici jsou různé CMS (Content Management System). Jedná se o programy navržené k snadné tvorbě, úpravě a editaci digitálního obsahu. Nejčastěji používaným je WordPress.
Pokud se rozhodnete pro WordPress, musíte si kromě domény pořídit také hosting. Poplatky za doménu a hosting patří mezi pravidelné náklady, se kterými je třeba při blogování počítat.
Pokud nevíte, jak WordPress na své webové stránky nainstalovat, na Hostingu si WordPress můžete nastavit jedním kliknutím prostřednictvím automatické instalace. Tato funkce automaticky nainstaluje nejnovější verzi WordPressu na vašem webhostingu.
2. Kde si založit blog
Ideální místo pro založení blogu neexistuje. Záleží na tom, čemu dáváte přednost, jaké máte zkušenosti s psaním nebo zda máte trpělivost a chuť učit se technické věci.
1) Blogování na mediálních portálech
Na některých mediálních portálech si můžete založit osobní blog, kde můžete v článcích zveřejňovat své myšlenky, postoje, názory… Máte volnou ruku v psaní, ale nejprve si musíte přečíst a pak dodržovat podmínky používání osobního blogu, který je zdarma. Je to nejjednodušší způsob, jak začít blogovat, zejména pokud nemáte s blogováním žádné zkušenosti a chcete si to jen vyzkoušet.
2) Blogger od Google
Pokud máte účet Google, a tedy i účet Gmail, můžete jej použít i k vytvoření blogu. V rozhraní Gmailu najdete nástroj Blogger. Je velmi jednoduchý a intuitivní, určený především pro vytváření blogů. K dispozici je také služba Google AdSense, takže můžete vydělávat na reklamě.
Za názvem domény budete mít navíc blogspot.com, což je nevýhoda téměř všech bezplatných blogovacích platforem. Pokud si nejste jisti, zda je Blogger pro vás, podívejte se na tohoto průvodce. Získáte základní přehled o tom, co Blogger umí a jak s ním pracovat.
3) Různé editory webových stránok
Jedná se o krabicové řešení webu. Nepotřebujete žádné technické znalosti, takže editory jsou vhodné i pro začátečníky. K dispozici máte předpřipravené šablony, pomocí kterých snadno vytvoříte blog, ale i celý web.
Web editory, které máte k dispozici zdarma:
- Webnode – na výber máte tyto blogové šablony.
- WordPress.com – Pozor! Není to CMS WordPress.org, o tom se dozvíte níže.
- Medium
- Weebly
- Wix
- Tumblr
Tyto bezplatné editory většinou fungují na stejném principu. Při výběru zvažte, zda oceníte českou podporu, nebo zda se domluvíte i anglicky (pokud budete potřebovat s něčím pomoci). Vše ostatní je otázkou zvyku.
Chcete vědět, jak fungují blogovací platformy? Na YouTube najdete spoustu návodů. Stačí zadat název platformy do vyhledávání a přidat slovo tutoriál. Získáte základní přehled o tom, co práce ve vybraném editoru obnáší. Nemusíte si zakládat několik účtů a sami zjišťovat výhody a nevýhody jednotlivých blogovacích platforem.
Webové editory mají i své nevýhody:
- Pokud časem zjistíte, že vám editor nevyhovuje, musíte obsah znovu vyklikat. Přechod k jiné hostingové společnosti je téměř nemožný.
- Mají omezené možnosti úprav vzhledu (barvy, typ písma, odsazení jednotlivých sekcí, menu, patička). Pokud si potrpíte na detaily a máte vlastní představu o designu blogu, mohou pro vás být předpřipravené šablony limitující.
- Žádný nebo minimální prostor pro SEO nebo atributy Facebooku (jak se bude sdílený článek zobrazovat na Facebooku).
- Pokud je chcete používat zdarma, nejste vlastníkem blogu. V takovém případě musíte počítat s úpravou názvu domény a reklamou, kterou nebudete mít pod kontrolou.
4) Open Source CMS (Content management system)
Pokud jste si v minulosti chtěli založit blog, bez programátora to nešlo. Naštěstí máte dnes k dispozici řadu uživatelsky přívětivých možností, jak začít blogovat sami.
Výhody CMS
- Můžete si vytvořit zcela jednoduchý blog, ale také komplexní webové stránky včetně e-shopů, které také vlastníte. Jste jeho majitelem, nehrozí vám žádné dodatky v názvu domény ani nesmyslné reklamy, které nemůžete ovlivnit.
- Systém vytváří mnoho lidí po celém světě, mají širokou podporu a na práci prvního tvůrce může navázat kdokoliv další.
- Základní verze systémů jsou zdarma, platí se za rozšíření.
- Svůj blog/web můžete spravovat rychle a sami.
Nevýhody CMS
- Ne vše je zdarma – platíte za doménu a hosting.
- Existuje větší šance, že se někdo na vaše stránky nabourá, zejména pokud systém pravidelně neaktualizujete.
Jaké jsou nejpoužívanější CMS?
K nejčastěji používaným CMS patří:
- WordPress.org – detailněji se mu budeme věnovat v některém z dalších článků
- Joomla
- Drupal
4. Jak začít blogovat
S blogováním začněte, až když budete mít promyšlených alespoň 10 – 15 článků (nemusí být ještě napsané). Stačí vědět, co budou články obsahovat a jak na sebe mohou navazovat nebo se vzájemně doplňovat. Ideálně se zaměřte na téma, které vás baví, jste v něm doma a může přinést hodnotu světu kolem vás. Lidé to opravdu ocení.
O čem psát: Jaká témata lidé vyhledávají?
Není nic horšího, než když napíšete dva články a pak to zamrzne. Nemůžete se posunout dál, protože jste zjistili, že vámi zvolené téma je příliš úzké. Nebo píšete články jako na běžícím pásu, počet článků na blogu krásně roste, ale články nikdo nečte.
Abyste se vyhnuli těmto extrémům, před založením blogu nejprve zjistěte, co lidi skutečně zajímá a jaká témata hledají. Vybrat si oblíbené téma nestačí, protože úspěšný blog je o souhře mezi:
- nadšeným autorem, který má co říct
- a cílovou skupinou, která je ochotná články číst a šířit je do světa.
Nejjednodušší způsob, jak najít téma, je zadat do vyhledávače Google klíčové slovo, o kterém si myslíte, že by mohlo lidi zajímat (např. zdravý životní styl, fitness, cvičení, cestování, jídlo a vaření…). Google vám „našeptá“ další varianty, jak můžete téma dále rozvíjet.
Pokud jste odborníkem na určité téma, ujistěte se, že používáte stejnou terminologii jako vaši potenciální klienti a čtenáři. Mohou vás totiž hledat pomocí úplně jiných termínů, než si myslíte (například do vyhledávače zadají gonging, zatímco na vašem blogu to bude prezentováno jako Sound Healing).
Témata článků si naplánujte
Vytvořte si základní osnovu (pracovní verzi s nadpisy a podnadpisy), do které postupně přidávejte obsah. Pokud víte, jaké články chcete na svém blogu publikovat, bude snazší je vzájemně propojit. Vyhledávače milují ling building, zejména pokud má prolinkování hlavu a patu.
Link building usnadňuje čtenářům vyhledávání informací, protože se mohou rychleji dostat k dalším podrobnostem. Začnou číst hlavní článek, kde najdou odkazy na další, doplňující články. Link building je základní dovedností zkušeného blogera.
Jak psát kvalitní články
Trénink dělá mistra. Je to jako s úvahou na hodině slohu. Zpočátku se vám líbí, ale když si ji přečtete o několik měsíců později, vidíte prostor pro zlepšení. Podobné je to s články na blogu. Stačí začít a držet se základních pravidel:
- nejdřív pište – hoďte všechny své myšlenky na papír, na disk Google, do Wordu,
- pokud nemůžete pokračovat, udělejte si krátkou přestávku (umyjte nádobí, vyvenčete psa, složte prádlo…),
- napsaný článek upravte – zkontrolujte gramatiku, zkraťte dlouhá souvětí, přesuňte odstavce (pokud je to nutné), vymažte věty navíc (balast a vata musí pryč),
- zvýrazněte důležitý text – (pokud si přečtete pouze podnadpisy a zvýrazněný text, pochopíte podstatu článku), což zaneprázdněným lidem umožní rychlé čtení a ušetří jim spoustu času,
- přidejte odkazy na své další články,
- najděte vhodné obrázky (před nahráním na web upravte jejich velikost, aby nezpomalovaly blog),
- vyšperkujte hlavní titulek, aby lidi zaujal, i podnadpisy,
- s citem do článku přidejte klíčová slova,
- připravte si vše potřebné pro SEO: Nadpis, Meta popis, FB atributy,
- dejte si den pauzu, pak si článek přečtěte znovu – nahlas, abyste zjistili, jestli někde nedrhne,
- teprve nyní můžete publikovat svůj první článek publikovat.
Začněte s blogem, ale časem přemýšlejte, jak spojit psaní článků s podnikáním. Možností je mnoho: affiliate marketing (provize z prodeje produktu/služby jiné firmy), tvorba vlastních kurzů nebo e-knih…