Žijeme v době revoluce ve způsobu, jakým pracujeme, komunikujeme a tvoříme obsah – a to díky umělé inteligenci (AI) a velkým jazykovým modelům (LLM). Pokud tyto nástroje správně vybereme a využijeme, mohou se stát našimi nepostradatelnými pomocníky – ať už pro firmy, nebo jednotlivce.
Co je to chatbot
Chatboti jsou virtuální nebo digitální asistenti, kteří s námi komunikují pomocí textových interakcí tzv. promptů, ale stále častěji přidávají možnost komunikace pomocí hlasu. Dokážou rozumět otázkám, poskytovat odpovědi a plnit různé úkoly.
Dnešní AI chatboti jako ChatGPT, Google Gemini nebo Microsoft Copilot jdou daleko za rámec jednoduchých odpovědí – pomáhají s marketingem, tvorbou obsahu, programováním a dokonce i tvorbou webových stránek. Podívejme se na ty nejznámější a nejoblíbenější nástroje.
AI v marketingu
Díky schopnosti pracovat s komplexními daty se AI v marketingu začala využívat téměř okamžitě. Příkladem může být personalizace obsahu (např. direct mailing) nebo prediktivní analýza chování zákazníků.
Nejde však jen o text – nástroje jako Midjourney, DALL-E nebo Stable Diffusion už našly své místo v oblasti grafiky. Přicházejí také nástroje na tvorbu videí a převod textu na hlas, který může znít například jako ten váš.
Chatboti jsou v marketingu již „doma“ při vylepšování SEO – pomáhají s analýzou klíčových slov a optimalizací obsahu. Od generování nápadů na články až po jejich samotnou tvorbu, následné shrnutí a vytváření obsahu na sociální sítě podle zaměření.
I když se ještě nedávno mohlo zdát, že copywriter v podobě AI je hudba budoucnosti, dnes jsou výstupy chatbotů při správně formulovaných promtech na velmi dobré úrovni.
ChatGPT (OpenAI)
ChatGPT je původní AI chatbot, který to všechno odstartoval. Jeho použití je velmi jednoduché: stačí začít konverzaci napsáním výzvy ve spodní části webu nebo v mobilní aplikaci.
I když občas dělá faktické chyby (tzv. halucinace), stále zůstává lídrem. Pamatuje si, co jste mu řekli v rámci každé konverzace, a využívá to jako kontext pro poskytování přesnějších odpovědí při dalším postupu. Je mimořádně flexibilní a zvládá úkoly v jakékoliv oblasti s přijatelnou úrovní přesnosti – samozřejmě si vždy ověřte fakta.
Pomocí GPT si dokonce můžete vytvořit vlastního bota s jedinečnými pokyny a daty. Tito boti mohou provádět jednoduché úkoly nebo zjednodušovat vaše procesy.
Silné stránky ChatGPT zahrnují široké znalosti, schopnost generovat text v různých stylech (tone of voice) a podporu kreativity při psaní. Hodí se pro copywriting a brainstorming.
Určitě jej využijete pro psaní blogových příspěvků, článků, e-mailů, kódování i řešení zákaznických dotazů.
Claude (Anthropic)
Cílem chatbota od společnosti Anthropic je být nápomocný a opravdu upřímný ve svých odpovědích. Subjektivně mám pocit, že konverzace s ním někdy plyne přirozeněji – odpovědi jsou přímo k věci, bez zdlouhavých úvodů a závěrů, které ChatGPT občas s oblibou používá. Claude využívá jiný jazykový model.
Co však dělá Claudea odlišným chatbotem, jsou Artifacts. Zatímco v levém okně probíhá dialog pomocí promptů, v pravém jsou vidět výsledky, jako je například jednoduchý web nebo hra. Tyto výsledky můžete upravovat v reálném čase. Claude má navíc poměrně dobře organizované projekty pro udržení přehledu.
Google Gemini
Google se AI věnuje už delší dobu. Výrazněji však zabral na plynu po příchodu ChatGPT od OpenAI a jeho integraci s produkty od Microsoftu.
Google Gemini také sází na integraci s produkty, jako jsou Gmail, Dokumenty, Drive a další. Přístup je tedy trochu jiný. Samozřejmě i tento chatbot můžete využít k zadávání promptů. Umí nabídnout několik výsledků najednou, takže si můžete vybrat ten, který vám nejvíc vyhovuje.
Má poměrně velké konverzační okno (pamatuje si hodně informací), což je k nezaplacení při práci s rozsáhlými dokumenty a datovými sadami.
Od Googlu je zajímavý nástroj NotebookLM pro rychlou analýzu dokumentů a tvorbu poznámek. Pokud potřebujete vytvářet a spravovat vlastní modely nebo provádět složité operace, nabízí Google také Vertex AI.
Perplexity
Tento chatbot se profiluje jako odpovědní motor. Kombinuje vyhledávání v reálném čase s jasnými odpověďmi, které obsahují zdroje a citace. Samotné Perplexity to považuje za budoucnost vyhledávání oproti tomu, jak ho známe například u Googlu.
Ve vyhledávání se dá jít hlouběji a hlouběji, nebo jej lze shrnout do jednoduchého článku. Lze jej také sdílet a dále rozvíjet vyhledávání.
Microsoft Copilot
Microsoft Copilot kombinuje internetové vyhledávání s modely OpenAI GPT a DALL-E pro generování textu i obrázků. Je integrován do prohlížeče Microsoft Edge a balíku Office, což poskytuje plynulejší zážitek z vyhledávání.
Microsoft investoval do společnosti OpenAI a velmi rychle integruje její služby do svého portfolia produktů. Pokud jsou pro vás produkty Microsoftu hlavně pracovními nástroji, Microsoft Copilot využijete pro automatizaci dokumentů, správu e-mailů nebo tvorbu prezentací.
Závěr
Je velmi pravděpodobné, že než jste dočetli na konec tohoto článku, objevila se nějaká nová AI vychytávka, vylepšení či další nástroj. Jde o mimořádně dynamické prostředí. Nemusíte se však obávat – výše uvedení chatboti jako ChatGPT, Google Gemini či Microsoft Copilot vám poskytnou dobrý univerzální základ a rozhodně stojí za to sledovat jejich vývoj.