Rubriky
Ostatní Technologie Tipy a triky

Webové technologie roku 2014

Ačkoliv již uběhly rovné dva měsíce letošního roku, rádi bychom se ještě vrátili a zrekapitulovali uplynulý rok 2014. Především v oblasti webových technologií. Vybrali jsem si proto článek W3techs, kteří dlouhodobě shromažďují informace o využití různých typů technologií používaných pro tvorbu, správu a fungování webových stránek.

Pro určení vítěžů v různých kategoriích porovnávalo W3techs stejný počet internetových stránek a projektů k 1. lednu 2014 s odpovídajícím číslem k 1. lednu 2015. Spíše než porovnávat procentuální změnu, sledovali rozdíl těchto dvou čísel. Zvýhodněny by totiž byly technologie, který měly na začátku roku malou uživatelskou základnu.

Projděte si seznam webových technologií, které zaznamenaly největší nárůst využití za uplynulý rok 2014:

1. CMS roku: WordPress
Zdaleka nejpopulárnějším systémem pro správu obsahu na webu byl v loňském roce WordPress, kterému se to podařilo již po páté v řadě. Druhé místo patřilo systému Shopify. To více jak zdvojnásobilo svůj podíl. Magento, nejpopulárnější platforma pro e-commerce řešení, je v růstu popularity na třetím místě.

2. Nejpoužívanější programovací jazyk: PHP
Ačkoliv jsme v průběhu druhé poloviny minulého roku zaznamenali určité nasycení, PHP je znovu nejrychleji rostoucím programovacím jazykem. Stejně jako tomu bylo v předchozích 5 letech. Jen pro zajímavost, PHP se používá na celkově 82 % všech internetových stránkách na světě. Díky popularitě Ruby on Rails, Sinatra a dalších jazyků postavených na Ruby je tento jazyk na druhém místě. Java je třetí, což je úspěšný návrat javovských technologií po jejich poklesu v posledních letech.

AngularJS technologie

3. JavaScriptová knihovna roku: jQuery
Více jak 6 z 10 webovýc stránek používá jQuery. Její využití rostlo rychleji než jakékoliv jiné knihovny. Modernizr se posunul oproti roku 2013 ze třetí pozice na druhou a žhavý AngularJS minulý rok dokonce ztrojnásobil své použití! I proto se dostal na třetí pozici.

4. Autorita SSL certifikátu: GlobalSign
Potřetí v řadě je autoritou roku v SSL certifikátech GlobalSign. GeoTrust, součást skupiny Symantech, je na druhém místě a Comodo je třetím v pořadí.

5. Social widget roku: Twitter
Twitter Tweet Widget předčil Google+ a je nejrychleji rostoucím sociálním widgetem roku. Druhým je nový ruský UpToLike widget, který začal téměř na nule, ale podařilo se mu neuvěřitelně vyrůst a získat si tak druhé místo. Až třetím je Pinterest, který v minulém vyhodnocení zvítězil.

6. Web server roku: Nginx
Nginx pokračuje ve velmi rychlém a stabilním růstu a po páté je znovu první. V pořadí druhým je Apache Traffic Server (neplést s mnohem více populárnějším s Apache HTTP serverem), který těžil z přesunutí většiny serverů Yahoo z jejich technologie Yahoo Traffic Server. LiteSpeed v posledních pěti letech roste také velmi intenzivně, je tak na 3. místě v žebříčku.

debian logo

7. Operační systém roku: Debian
Tři linuxové distribuce ovládají nejvyšší pozice mezi serverovými operačními systémy. Po třech letech předběhl Debian oblíbený Ubuntu. Třetím v pořadí je pak Gentoo.

8. JavaScriptové CDN roku: jQuery CDN
jQuery CDN těží z rychle rostoucí popularity jQuery a stává se javascriptovým CDN roku. Googlem hostované knihovny ovládají celkově tuto kategorii, ale jsou pouze druhé v celkovém růstu za minulý rok. CDNJS se stal velmi silným konkurentem a stal se tak třetím nejdůležitějším v této kategorii.

9. Nástroj pro analýzu návštěvnosti: Google Analytics
GA získalo znovu prvenství mezi nástroji pro analýzu a sledování návštěvnosti webů poté, co byl poražen nástrojem Yandex.Metrika, který je nyní až třetí. WordPress Stats těží z velké obliby WordPressu a získal stříbrnou pozici.

10. Reklamní síť roku: Google Ads
Dominantní Google Ads, které spojují řadu Google služeb jako je AdSense a DoubleClick, je vítězem v kategorií reklamních sítí. Loňský vítěz AdRoll je letos na druhém místě. Třetím v pořadí je PopAds, což je překvapení. Je totiž až na 20. pozici celkového žebříčku popularity, ale v minulém roce rostl silným tempem.

google tag manager11. Tag manažer roku: Google Tag Manager
Google dominuje také v poslední kategorii s vlastním tag manažerem. Satellite, který je vlastněn společností Adobe, je druhým a Ensighten se stává třetím nástrojem tohoto relativně mladého typu webové technologie.

Napište nám do komentářů, jaké technologie používáte vy? Co vás případně překvapilo u tohoto žebříčku?

Autor: Pavel Horalík

Nadšený a plný energie, takový je Pavel, náš Country Manager pro Českou republiku. V mládí se u něho rozvinula závislost na počítačích, později propadl marketingu a reklamě. WebSupportu pomáhal získávat nové a spokojené zákazníky. Nyní rozvíjí online pro drogerie Xantea.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *