Založit si vlastní byznys na webu je snem mnoha podnikavců a kreativních lidí. Není žádným tajemstvím, že dnes může své podnikání na webu spustit skoro každý. Internet nabízí kvanta volně dostupných šablon webových stránek, e-commerce řešení, pluginů, marketingových nástrojů a tuny návodů, jak to dát všechno dohromady.
Vybudovat kvalitní obchodní web není vůbec jednoduché, proto byste mu měli věnovat dostatek pozornosti. Dejte si záležet na detailech, protože častokrát rozhodují.
1. Při výběru hostingu si nechte poradit od odborníků
Váš web bude zdrojem příjmu a bude plnit významnou roli ve vašem podnikání. Potřebujete kvalitní hosting, který „myslí“ i do budoucna na případný růst byznysu, a tedy i webu. Jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru vhodného řešení je spolehlivost, rychlost a bezpečnost.
Udělejte si důkladný průzkum hostingových produktů a zvažte všechny možné atributy, jako je výkon/cena/rozsah omezení. Pokud nabízí webhostingový poskytovatel optimalizaci nastavení od vlastních odborníků, neváhejte tuto možnost využít. Ušetří vám to hodně času a dostanete rady od těch, kteří se denně věnují hostingovým řešením.
2. Napište kvalitní texty, které pomohou SEO a odliší vás od konkurence
Dobře otextovaný web s vhodně zvolenými klíčovými slovy vás zvýhodní v boji s konkurencí. I díky kvalitním a originálním textům se můžete dostat na přední příčky v Googlu, čímž přirozeně zvýšíte celkovou návštěvnost vaší stránky.
Správně umístěné texty na stránce jsou plnohodnotnou součástí celkového UX. Skvěle to pojmenovala v nedávném rozhovoru Tina Ličková (expertka na UX):
„Vaše stránka určite nezaujme sáhodlouhými informacemi o produktu, které jsou prošpikované marketingštinou. Spíše je důležité lidem ukázat, kde a jak mohou produkt použít, kde jim to usnadní život. Buďte více otevření, dejte podnikání tvář. Svou tvář.”
3. Vytvořte UX friendly design
Při návrhu webové stránky byste měli od začátku myslet na její jednoduchost a použitelnost. Dobrý UX design vám pomůže vylepšit prodej, registrace, sdílení či jiné typy stanovených konverzí.
Zamysleli jste se někdy nad otázkami:
- je moja stránka jednoduchá a příjemná na používání?
- vystihuje a popisuje dostatečně můj produkt?
- vysvětluje vše potřebné ve správném čase a kroku?
Vaším úkolem (nebo úkolem UX designéra) je, aby návštěvníci vaší stránky odpověděli na tyto otázky „ano“. Při tvorbě designu si musíte také uvědomit dvě věci:
1. Lidé vaši stránku nečtou, oni ji přohlížejí a skenují. Při návštěvě ji jen rychle projíždějí pohledem a hledají něco, co je zajímavé nebo se alespoň přibližně podobá tomu, co očekávají. Jakmile najdou odkaz, který jim alespoň trochu vyhovuje, kliknou na něj.
2. Dnešní uživatelé jsou „rozmazlení“. Od webových stránek očekávají, že se na nich budou cítit pohodlně. Pokud to tak není a váš web v nich vyvolává zbytečné otazníky (Co prodáváte? Kam mám kliknout? Kde najdu kontakt?), Návštěvníci odcházejí a raději navštíví web konkurence, která má tyto věci pořešené.
4. Myslete na SEO
Pojem SEO netřeba blíže vysvětlovat. Každý, kdo to s online podnikáním myslí vážně, se s touto zkratkou už setkal. Přesto najdeme hromadu webů, které nesplňují ani základní on-page SEO standardy. Těmi jsou například:
- SEO friendly URL.
- Originální titulky na každé stránce webu, které odpovídají klíčovým slovům.
- Přesměrování no-www verze webu na www verzi (nebo naopak).
- Kvalitní a jedinečné texty.
- Rychlost načítání webové stránky.
- A mnohé další.
Mít optimální webovou stránku z hlediska on-page SEO však nestačí. Abyste se dostali na přední pozice v Googlu, musí na vašem webu pravidelně přibývat nový a kvalitní obsah. Proto by měl být firemní blog součástí každé dobré webové stránky.
Moderní SEO je o získávání kvalitní návštěvnosti z přirozených výsledků vyhledávání. A co je to vlastně „kvalitní návštěva“? Pro e-shop je kvalitní návštěva taková, na jejímž konci je (dříve či později) nákup. Pro jiné projekty to může být registrace, poskytnutí e-mailu, interakce na sociální síti.
Stejně tak sociální média stále více ovlivňují pořadí ve vyhledávání. Založte si Facebook, Twitter, Google+, které poskytují spolehlivé signály pro vyhledávače. Na to, abyste podpořili SEO, musíte být aktivní a sdílet obsah související s vaším produktem a značkou.
5. Zabezpečte včas svoji stránku
Také HTTPS protokol, tedy SSL, se stal důležitou součástí SEO. Google zveřejnil před pár měsíci novou podmínku při určování pozic v prohlížečích. Ve snaze podpořit bezpečnější internet oznámil změnu svých algoritmů.
V současnosti je tento protokol jen velmi málo používaný. Vyskytuje se na méně než 1 % celosvětových vyhledávání. Pokud se stanete majitelem SSL certifikátu, Google vás okamžitě upřednostní.
6. Počet návštěv z mobilních zařízení neustále roste
Google se při aktualizaci algoritmu nezastavil ani při vyhodnocování bezpečnosti webů. Jen před pár dny spustil novinku označovanou jako Mobilegeddon.
Algoritmus upřednostňuje ve výsledcích vyhledávání weby, které jsou upravené pro mobilní telefony a posouvá je na lepší pozice. Tento fakt může výrazně poškodit byznys mnoha provozovatelům internetových obchodů, kteří nemají responzívny web. Na této stránce si můžete otestovat, zda je vaše webová stránka přizpůsobena mobilním zařízením.
Měřte, vyhodnocujte a zlepšujte
Tak si to tedy shrňme. Už při samotném návrhu webu myslete na to, aby byl přehledný a intuitivní. Povinnou jízdou by v dnešní době měla být i responzivita stránky, jinak vám hrozí, že si vás Google nebude všímat.
Stránky nezahlcujte kvanty textu – stejně to nikdo nečte. Buďte struční, výstižní a svým zákazníkům podávejte na každém kroku pomocnou ruku. Ať už jste majitel e-shopu, manažer firmy s důležitou prezentační stránkou, vyberte si webhosting, který vás nebude omezovat. Vždy počítejte s tím, že váš byznys poroste.
Publikováním stránky vaše práce nekončí, právě naopak. Začněte se věnovat důkladné SEO optimalizaci, webové analytice a nebojte se experimentů. Díky nim můžete pochopit, co funguje na vaše zákazníky. Měřte si vámi stanovené konverze, vyhodnocujte a neustále zlepšujte vaši stránku.
Začněte výběrem vhodného webhostingu pro vaše podnikání.