Internet je rozmanitá džungle, v níž můžete narazit absolutně na cokoliv. Abyste v takové divočině nezabloudili a vždy s přehledem dorazili do cíle, máte k dispozici vyhledávače. Ty fungují jako průvodci, kteří vám pomohou najít přesně to, co zrovna hledáte. Stačí pošeptat klíčové slovo…
Aby vám ale průvodce rozuměl, nestačí mu jen předat trefnou indicii, podle které náležitě splní váš požadavek. O džungli potřebuje mít dokonalý přehled – musí znát každý most, kopec i osadu.
Jak získat vyhledávače na svou stranu
Jste-li součástí internetové džungle, spřízněný průvodce je velkou výhodou. Jak na něj? Klíčová je kvalita. Ani ta nejsladší vábidla vám totiž nejsou nic platná, pokud ve své části džungle nemáte kvalitní produkt či službu, ze které jsou zákazníci doopravdy paf. Opusťme už ale džunglovou metaforiku a vydejme se střemhlav do online světa.
Vyhledávače chtějí mít jistotu, že zákazníky pošlou na správné místo. Záleží jim na tom, aby byli klienti navýsost spokojení a při dalším vyhledáváním opět využili jejich služby. Proto bedlivě sledují obsah každého webu. Taktéž přihlížejí k tomu, kdo další v online prostoru odkazuje na vytvořené weby. Přičemž je důležitá nejen vlastní prezentace služby či produktu, ale také doporučení jiných. A právě na to se zaměříme v našem článku.
Co je to ten linkbuilding
Pod výrazem linkbuilding se skrývá získávání zpětných odkazů (doporučení) na váš web, a to s cílem zvýšit jeho hodnotu v očích vyhledávačů. Jde o SEO techniku, kterou řadíme mezi off-page faktory (umístění webu ve výsledcích vyhledávání se odvíjí od venkovních faktorů, na něž nemáme až takový přímý dosah jako v případě on-page faktorů*).
*On page faktory – to, co při optimalizaci webu pro vyhledávače dokážete přímo ovlivnit (např. nadpis, text včetně klíčových slov, správné členění textu a podnadpisů v článku, alternativní text u popisu obrázků, ale též správný název domény, URL adresa stránek a podstránek vašeho webu, rychlost načítání webu, duplicita obsahu, responzivita webu čili jestli se dobře zobrazuje i na mobilu nebo tabletu…).
Tím, že off-page faktory (např. linkbuilding, odkazy na sociálních sítích, hostující blogy) nedokážete tak snadno ovlivnit, mají větší váhu při určení pozice ve výsledcích vyhledávání. Proto je důležité jim věnovat pozornost.
Linkbuilding – interní vs. externí odkazy
Interní odkazy váš web ukázkově skamarádí s vyhledávači. Navíc díky nim bude webová stránka o dost přehlednější a zákazníci rychleji najdou, co potřebují.
Interní odkazy jsou skvělé k propojení článků na vašem blogu, případně k přesměrování na další stránky na webu. Potom stačí v článku zvýraznit text a přes ikonu řetízku vložit URL adresu jiného článku ( nebo produktové stránky na webu), na který chcete odkazovat.
Externí odkazy váš web propojují s jinými webovými stránkami. Jsou to doporučení, díky nimž vás vyhledávače mohou umístit na vyšší příčky ve výsledcích vyhledávání. Ale pozor – linkbuilding není o počtu webů, které na vás odkazují. Je o tom, jaké weby na vás odkazují.
Co ovlivňuje kvalitu zpětných odkazů
Linkbuilding je dlouhodobý proces zaměřený na kvalitu. Podívejte se, co rozhoduje o tom, jestli je zpětný odkaz kvalitní, nebo nikoliv.
- Autorita/důvěryhodnost – odkaz z webu neznámého blogera nemá takovou váhu jako odkaz z webu veřejně známé značky. Je rozdíl, když na váš web odkáže švagrová, nebo lektor z Digitální univerzity (přičemž vaše švagrová může být pochopitelně stejně skvělý člověk jako uznávaný lektor).
- Relevantnost/tematická příbuznost – jestli máte např. prodejní web s kávou, pomůže vám odkaz z webu, který je taktéž zaměřený na kávu. Je to něco podobného jako pochvala. Je přece rozdíl, když vám ji vystřihne někdo, kdo se v dané oblasti vůbec nevyzná, nebo naopak ostřílený expert.
- Text odkazu – jde o ukotvený text, který jste zvýraznili a prolinkovali s jiným webem. Používejte různé tvary klíčových slov a odkazujte na různé části webu. Pokud při optimalizaci článků používáte plugin Yoast SEO, v části Analýza SEO najdete doporučení na doplnění odchozích i vnitřních odkazů.
- Umístění odkazů na stránce – každý web má svou strukturu: menu, hlavní obsah, boční panel (sidebar) a patičku. Odkaz v textu článku má větší váhu než odkaz v patičce. Ovšem ne každý návštěvník vašeho blogu dočte článek až do konce, proto má odkaz v úvodu článku citelně větší váhu než odkaz v jeho závěru.
Hromadné posílání odkazů z uměle vytvořených webů vám moc nepomůže. Linkbuilding je běh na dlouhou trať.
Strategie pro získání kvalitní zpětných odkazů jsou různé – od spolupráce s hostujícími blogy přes sociální sítě, hledání a náhradu nefunkčních odkazů na jiných webech až po přirozené získání doporučení od spokojených zákazníků.
V případě linkbuildingu tedy vždy myslete na to, že není důležitá kvantita, nýbrž kvalita. Hromadné posílání odkazů z uměle vytvořených webů vám tudíž moc nepomůže. Linkbuilding je běh na dlouhou trať. Začněte s propojováním vlastních článků či jednotlivých stránek na webu. Potom hledejte další možnosti, jak a kde zviditelnit vlastní webovou stránku.
Pár užitečných tipů pro blogery
Máte-li vlastní blog a v rámci spolupráce jste se rozhodli publikovat i na jiném blogu, dejte si rozhodně pozor na duplicitu textu. Platí to hlavně při zveřejnění stejného článku na obou webech současně. Web, který článek zveřejní jako druhý, bude v nevýhodě, jelikož vyhledávače článek vyhodnotí jako kopii. Ale ani první web nebude úplně v suchu a linkbuilding tak nezíská dostatečnou kvalitu.
Tady existuje jednoduché řešení. Článek nejprve zavěste na vlastní blog. Na hostujícím blogu napište poutavý perex společně s odkazem na váš web, kde si návštěvník může článek v klidu dočíst. A je to. Závěrem doporučujeme poslech podcastu o tom, jak svůj e-shop dostat na první příčky v Googlu.