Víte, jaký výkon má váš web? Kolik Vašich návštěvníků si na Vašem webu něco stáhne nebo koupí? Odpovědi na tyto otázky Vám umí přinést data z Google Analytics. Google Analytics je velmi silný nastroj, který se používá pro podrobnou analýzu webových stránek.
V případě e-shopů je to ideální nástroj na měření konverzí, tedy počtu nákupů a hodnot těchto nákupů. Je skvělé, že tento výkonný nastroj je úplně zdarma. Pro úspěšné nastavení Google Analytics je potřebné, abyste měli založený Google účet a měli přístup k souborům Vaší stránky, kterou chcete sledovat.
Pro přístup ke statistikám doporučujeme začít využívat službu Google Analytics, která je velmi přehledná a poskytuje komplexní statistiky provozu a návštěvnosti Vašeho webového portálu.
Založení účtu Google Analytics
Do Vašeho prohlížeče zadejte adresu http://www.google.com/analytics. V pravém horním rohu klikněte na “Vytvořit Účet” a vyplnit potřebné údaje
Po těchto krocích se dostanete na obrazovku, kde musíte vyplnit základní údaje o Vaší stránce. Jde o Název Vaší stránky v Google Analytics a hlavně URL adresu Vaší stránky (např. “mojestranka.cz”). Nezapomeňte též nastavit správné časové pásmo. V Google Analytics můžete sledovat jednotlivé informace nejen po dnech, ale i po hodinách. V případě, že byste použili pacifický čas, všechny data budete mít v grafech posunuté o sedm hodin. Správná hodnota pro Česko je “(GMT+01:00) Středoeuvropský čas – Praha”. Potvrdit registraci stačí tlačítkem “Získat ID sledování” a odsouhlasením licenčních podmínek společnosti Google.
Instalování sledovacího kódu
Po získaní identifikačního řetězce budete přímo přesměrováni do administrace Google Analytics. Na první obrazovce uvidíte java scriptový kód, který musíte implementovat na každou podstránku Vašeho webu, kterou chcete sledovat. Kód doporučujeme nasadit do hlavičky <head> každé stránky. Většina CMS nabízí přímo v nastaveních nástroj, který Vám umožní jednoduše vložit kód na Vaše stránky. Zkontrolování, jestli je sledovací kód nasazený v pořádku, je možné přes správce v Google Analytics.
Základní statistky z Google Analytics
Po správném nastavení byste mohli po pár hodinách vidět první data v Google Analytics. Po pár dnech by už obrazovka mohla vypadat podobně jako na následujícím obrázku. Základní nastavení GA Vám zobrazí na první obrazovce počet relací (návštěv) na Vašem webu za poslední měsíc.
V případě, že chcete zobrazit více informací než jen za poslední měsíc, stačí když v pravém horním rohu kliknete na datum a upravíte rozsah datumů.
Kromě relací se na hlavní obrazovce dozvíte, kolik jste měli na stránce unikátních návštěvníků, nebo jak dlouho trvala v průměru návštěva na Vašem webu. Vlevo nahoře nad grafem si můžete následně vybrat informaci, kterou chcete zobrazit v grafe.
Kromě těchto údajů můžete v Google Analytics zobrazit i různé demografické údaje jako město, jazyk nebo i operační systém z kterého máte na stránce nejvíc návštěv. Pro podrobnější informace stačí pokud si zvolíte demografický údaj o kterém chcete podrobnější informace a kliknout “zobrazit úplný přehled”.
V případě operačních systémů se Vám zobrazí jejich přehled s podrobnými informacemi. Okrem rozdělení návštěvnosti mezi jednotlivé OS v tabulce též najdete procento okamžitých odchodů z Vaší stránky podle OS. Procento okamžitých odchodů znamená, že uživatel přišel na Vaši stránku, vůbec s ní neinteragoval (nikde nekliknul) a odešel. Toto číslo by mělo být co nejlepší, avšak jeho velikost závisí od typu stránky.
V Google Analytics si též umíte zobrazit odkud přišli uživatelé na Vaši stránku. V pravém menu si můžete zvolit položku “Akvizice” a “Přehled”. Následně v tabulce uvidíte, jestli přišli Vaši návštěvníci z jiné stránky, sociální sítě nebo přímo tím, že zadali URL Vaší stránky do prohlížeče.
Google Analytics však nabízí mnohem víc informací, které můžete sledovat. V dalších návodech Vám ukážeme, jak nastavit sledování objednávek nebo jiných cílů (např. sledování počtu stáhnutí určitého dokumentu) na Vaší stránce.